Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14608
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Michał_1977 » ndz lip 12, 2015 10:10

Witajcie :bigok:
Często widuję tematy typu:
-nie wchodzi 1 bieg;
-zamiast wstecznego,wchodzi 1 bieg;
-zniknął 5 bieg;
Zadam więc sobie trochę trudu,pozbieram trochę fotek z kompa i wystrugam foto-poradę.Niech ten temat stanie się pomocnym dla tych,którzy bez szukania,w ciemno zakładają tematy z zagadnieniami w/w.
:chytry:
Mam dosyć sprzątania po nich,więc teraz o te sprawy pytajcie tutaj,w tym temacie.

Pacjentem przy tego typu operacji może być mk1,mk2,mk3 i chyba także mk4. Zasada przełączania biegów za pomocą sztywnych cięgien jest taka sama w tych autach,oczywiście nie we wszystkich modelach silnikowych :bajer:
Do rzeczy.
1.Na początku wyjmujemy zawleczki i zdejmujemy cięgno z ciężarkiem-w mk3,we wcześniejszych Golfach ciężarka nie było,tylko sam pręt.
Obrazek

2.Następnie małym śrubokrętem podważamy zabezpieczenia (plastikowe języki) i zdejmujemy drugie cięgno.
Obrazek

3.Podobnie jak w pkt.2 podważamy zabezpieczenia i zdejmujemy najkrótsze cięgno,oraz odkręcamy nakrętkę od spodu (2 klucze 13mm) i wyjmujemy śrubę M8.Następnie zdejmujemy dźwignię z łapy skrzyni.
Obrazek Obrazek

4.Luzujemy śrubę M8 (2 klucze 13mm) i wysuwamy pręt wybierający z obejmy dźwigni.
Uwaga! Przed poluzowaniem,należy zaznaczyć jak najdokładniej położenie pręta względem obejmy,żeby później nie było wielkich problemów z regulacją biegów!
Obrazek Obrazek

5.Odkręcamy od maglownicy ustrojstwo ze zdjęć,przykręcone za pomocą trzech śrub M8 (klucz 13mm). Dwóch z nich nie widać na zdjęciu,są z tyłu.
Obrazek

6.Oto graty po zdemontowaniu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

7.Teraz będą potrzebne zestawy naprawcze. Na fotkach widać numery katalogowe,więc nie powinniście mieć problemów z zamówieniem.
ObrazekObrazekObrazek

8.Omówię proces naprawy tego ustrojstwa przykręcanego do maglownicy. Jego tulejka prowadząca pręt wybierający,jest przytwierdzona za pomocą blaszanego koszyka i przynitowana,nity trzeba ściąć. W zestawie naprawczym są 2 nity do zaklepywania,ale ja użyłem dwóch nitów zrywnych,ponieważ mam nitownicę,więc było mi wygodniej.
Najpierw sobie to wszystko umyłem benzyną,a później rozebrałem i wymieniłem to co było do wymiany.
ObrazekObrazekObrazek

9.Kolejnym krokiem jest wymiana wszystkich tulejek ślizgowych i (uwaga!) podkładek z gąbki pod metalowymi "jabłkami" plastikowych cięgien. Na jednej z fotek zaznaczę o co chodzi.
-na czerwono,tulejki ślizgowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na żółto,podkładki gąbkowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na niebiesko,tulejka ślizgowa,ale mam wątpliwości,czy jest z którymś z zestawów naprawczych.Nie pamiętam,bo dawno to robiłem.Może jest,może nie...
Obrazek

10.Wracając jeszcze do zestawów naprawczych,warto też dokupić nowe cięgna plastikowe,które mogą się okazać wytarte w środku i posiadać luz na "jabłkach". Dobrze jest wcześniej to zweryfikować,by w trakcie naprawy mieć już wszystko co potrzebne.

Tak więc dotarliśmy do końca. Nie będę opisywał procesu składania tego co zostało rozebrane,bo nie widzę takiej potrzeby,jest to oczywiste :bajer:
Po zmianie tych elementów,zmiana biegów stanie się przyjemnością,nie udręką :wink:
Jeśli o czymś zapomniałem,to piszcie.Mam jeszcze trochę fotek,więc mogę co nieco rozjaśnić :bajer:
Powodzenia przy grzebaniu :food:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

luke320
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 604
Rejestracja: śr paź 27, 2010 18:19

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: luke320 » ndz lis 29, 2015 19:20

Super porada. Mam tylko jedno pytanie:
Jakiego smaru użyłeś do tej dużej pomarańczowej tulejki ? Ja dałem wazeliny technicznej i niestety na długo
to nie wystarcza. Po prostu co jakiś czas muszę na nowo smarować ten metalowy wałek.



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14608
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Michał_1977 » pt gru 25, 2015 10:17

luke320, chyba białego smaru ze spraya psiknąłem :bajer:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

luke320
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 604
Rejestracja: śr paź 27, 2010 18:19

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: luke320 » ndz gru 27, 2015 00:57

Chodzi o taki jak się daje do zamków w drzwiach ?



Awatar użytkownika
Buc
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 108
Rejestracja: pt mar 05, 2010 18:04
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Buc » pt mar 04, 2016 18:56

Mam pytanie o część, która jest na środkowym zdjęciu. Z tego, co mi powiedział katalog intercars, to jest część z Golfa mk3. Nie widzę takiego analogicznego elementu przy mk2. Czy wiesz może jaka jest część, która będzie potrzebna przy mk2? Dodam, że też jest to skrzynia typu 020, ale o oznaczeniu 3R, czyli czterobiegowa (silnik to JP 1.6D).

Pozdrawiam


Wielki, zły Buc

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14608
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Michał_1977 » sob mar 05, 2016 07:56

Buc pisze: część, która jest na środkowym zdjęciu. Z tego, co mi powiedział katalog intercars, to jest część z Golfa mk3
Tak. To jest dedykowane do mk3,ale do mk2 to tylko kwestia innej literki lub cyferki w numerze.
Buc pisze:Nie widzę takiego analogicznego elementu przy mk2.
Musi być. To jest to,co opisałem w pkt.3 :bajer:
Buc pisze:skrzynia typu 020, ale o oznaczeniu 3R, czyli czterobiegowa (silnik to JP 1.6D).
Zaraz obadam,ale nie sądzę,by skrzynia 4biegowa miała inne sterowanie.

EDIT:
Podświetlony numer dla Twojej skrzynki :bigok:

Obrazek


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
Buc
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 108
Rejestracja: pt mar 05, 2010 18:04
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Buc » sob mar 05, 2016 19:21

Dziękuję, z tego co widzę, to jest to jednakowa część do skrzyni 5-biegowej, więc w razie zmiany w przyszłości na skrzynię 5-gang nie powinno być problemu?


Wielki, zły Buc

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14608
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Michał_1977 » sob mar 05, 2016 21:06

Generalnie,to ta część się nie psuje.Wycierają się tylko tulejki plastikowe sworznia tej dźwigni,ale wystarczy kupić któryś zestaw naprawczy pokazany na jednym z trzech zdjęć i w nim są te tulejki (pod tą dźwignię).
Buc pisze:więc w razie zmiany w przyszłości na skrzynię 5-gang nie powinno być problemu?
Jak kupisz skrzynię,to od razu będziesz miał tą dźwignię :bigok:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
Buc
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 108
Rejestracja: pt mar 05, 2010 18:04
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: Buc » sob mar 05, 2016 21:13

Okej, pięknie dziękuję. Szczerze mówiąc, waham się czy zmienić skrzynię, póki obecna jest w dobrym stanie - nie chcę naruszać oryginalności auta. Twoja wiedza jest nieoceniona.


Wielki, zły Buc

pawell1984
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: wt paź 27, 2009 22:36
Lokalizacja: piaseczno

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: pawell1984 » pn lis 07, 2016 23:18

Kolego mam podobny problem w golfie 4 i nie wiem jak to ugryźć czy wybierak z dźwignią biegów czy mechanizm przy skrzyni


postek

luke320
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 604
Rejestracja: śr paź 27, 2010 18:19

Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.

Post autor: luke320 » śr lut 08, 2017 16:20

Panowie. Jak wrzucić bieg wsteczny na skrzyni. Rozregulowałem jedynkę i wsteczny i teraz zamiast wstecznego
wchodzi jedynka ? Jakby ktoś mógł pokazać na takim zdjęciu jak z pkt 1 kolegi Michał_1977. Mi jakoś nie
działa dodawanie zdjęć.

EDIT:
Poradziłem sobie ze wstecznym. Był to wynik dość mocno zatartego trzpienia o którym zaraz napiszę.
Od jakiegoś czasu miałem problem z lewarkiem, który objawiał się tym, że po przesunięciu lewarka na bok,
w lewo bądź w prawo, lewarek zamiast odbijać do pozycji środkowej zostawał w lewym bądź w prawym położeniu.
Jako że niektórzy też mają z tym problem zrobię mały tutorial jak sobie z tym poradzić. Aha - oczywiście
stan wszystkich przegubów plastikowych, kulki na wałku zwrotnym, pomarańczowej tulejki etc. powinny być
w stanie przynajmniej dostatecznym. Posłużę się fotkami kolegi Michał_1977. Chyba się nie obrazi :bajer:

1.Najpierw zdjąć biały przegub( wystarczy z jednej strony ) - zaznaczone 2 okręgami na żółto i czerwono.
W taki sam sposób zdjąć czarny przegub, też tylko z jednej strony. Odkręcamy nakrętkę na klucz 13 - zaznaczona
na czerwono i zielonym punktem.


Obrazek

2.I teraz jeżeli trzpień ( oznaczony na fioletowo ) jest zatarty, jak u mnie, to trzeba się trochę namęczyć,
aby go wyjąć. Od spodu trzpienia jest nakrętka ( dojście słabe, ale da się podejść kluczem płaskim ).
Ja wyjąłem ten trzpień łapiąc od góry za łeb szczypcami i kręcąc raz w lewo raz w prawo jednocześnie podnosząc
do góry szczypce. Po 20min. wyszedł.

Obrazek

Trzpień czyścimy z rdzy, jak jest potrzeba wymieniamy plastikową tulejkę. Nie wiem czy fabrycznie producent
dawał tam jakiś smar ale ja przesmarowałem trzpień.
Po tej operacji lewarek wraca w pion bez najmniejszych oporów



ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ Napędowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości