16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Forum techniczne związane z silnikami 16V

Moderatorzy: bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » śr paź 29, 2014 09:36

Ja mam taki pomysł, już zresztą częściowo zrobiony, aby wywalić odczyt potencjometru COPOT i na tym wejściu masz pełny zakres 5V na przetworniku A/D, idalnie do 99% sterowników WBO2. Nasza wtyczka pokazuje już AFR z WBO2 i to odczytane z RAMu digifanta. Ja nie chcę się wpinać w oryginalne wejście NBO2 bo ma za mały zakres i za dużo kombinowania i koniec końców chyba stracimy na dokładności A/D. Wezmę się za to konkretnie jak dokończę projekt arduino. Mam już 90% z moich planów wykonane ale mam też pomysł z kolorowym wyświetlaczem i tu jest trochę więcej pracy bo ten wyświetlacz to już trochę większe obciążenie dla arduino i trzeba przeprojektować program. Jeżeli możesz podesłać większe mapy to chętnie rzucę okiem :D



Awatar użytkownika
RasPL
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2554
Rejestracja: wt paź 02, 2007 11:39
Lokalizacja: ST
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: RasPL » śr paź 29, 2014 11:52

Do zabaw z wyswirltaczami polecam STM32F429-disco na początek, mam i jest fajna opcja. Pozatym ten uC ma kontroler tft lcd +dma2d i mozesz dac nawet panel 1024x768 px i działa bez zarzutu. Koszt modułu kompletnego to około 80zł tylko te uC to nie taka zabawka jak arduino. Tutaj nie komercyjna biblioteka z której ja korzystam
[youtube][/youtube]


mk2 gti 2.0 16Vsc 4Motion viewtopic.php?f=160&t=252428" onclick="window.open(this.href);return false;
Just like It https://www.facebook.com/VW-Golf-Mk2-GT ... 101982262/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » śr paź 29, 2014 12:54

Hej, dzięki za podpowiedź ale na razie pozostanę przy arduino :) Wyświetlacz już kupiony i uruchomiony i powinno się dać to zrobić tak aby działało tak płynnie jak na wideo od ciebie tylko trzeba zaangażować więcej RAMu, przerobić kilka funkcji i przede wszystkim mądrzejszy sposób odświeżania ekranu niż mam obecnie. W przyszłości może kupię coś takiego ale na razie po prostu brak czasu na wdrażanie się w nowy układ i bibliotekę, dodatkowo sfajczył mi się komputer na, którym to rozwijałem i muszę go koniecznie przywrócić do życia...



Awatar użytkownika
toffic
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 3845
Rejestracja: pn gru 25, 2006 14:35
Lokalizacja: RKR
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: toffic » czw paź 30, 2014 15:03

mleko1984 pisze:Ja nie chcę się wpinać w oryginalne wejście NBO2 bo ma za mały zakres i za dużo kombinowania i koniec końców chyba stracimy na dokładności A/D. Wezmę się za to konkretnie jak dokończę projekt arduino
Panie, nie rozumiesz mnie, ja wywaliłem ori A/D z NB02 i pod wejście procka podłączyłem sygnał z konrolera. Problem w tym, ze procek musi wiedziec jakos, kiedy sygnal z konrolera to rzeczywiście "sygnał AFr" a nie np komunikat o błędzie.
Ja zamiast COpota wstawił bym cos innego :bajer: info na PW



Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » czw paź 30, 2014 15:27

No można też tak :) ja mam wpięte w COPOT a ustawionie jego rezystancji mam w programie na sztywno na połowę zakresu, nie chcę nic wycinać z ECU...
Jesteś pewny, że jak wpinasz sygnał AFR zamiast NBO2 to ECU to interpretuje jako błąd ? Z tego co ja zbadałem ten mechanizm działa tak, że sygnał z sondy NBO2 jest wzmacniany odpowiednio do zakresu przetwornika A/D Motoroli (czyli konwersja sygnału +/-1.6V na 0-5V). Jest w stanie zmierzyć napięcie do 1.6V podane bezpośrednio na wejście sondy wąskopasmowej a jak pozbędziesz się wzmacniacza i podasz napięcie w zakresie 0-5V to dla ECU nie będzie żadnej różnicy (jeżeli chodzi o wartości czujnika) ale oczywiście rozjedzie się algorytm strojenia dawek paliwa bo napięcia z WBO2 reprezentują zupełnie inną mieszankę. Nie jestem pewny ale w programie jest chyba algorytm który to sprawdza bo są błędy typu:
-uszkodzony czujnik/obwód
-nieprawidłowa mieszanka

jak to zidentyfikujesz i usuniesz to powinno działać...



Awatar użytkownika
RasPL
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2554
Rejestracja: wt paź 02, 2007 11:39
Lokalizacja: ST
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: RasPL » czw paź 30, 2014 20:31

to prawda ale niektóre kontrolery ustawiają te swoje wyjscie 0-5V na jakas zadanaą wartość w momencie błędu, pozatym testowałem 2 i to nie byle firm i potrafią zamieszać co jakiś czas na wyjściu 0-5V wartosciami z nikąd. Zawsze można użyć gotowców od bosch do sond WBO2, wiecej info na rusefi można znaleźć. Co do podłączania do wejsc AD, a ja bym wsadził przetwornik zewnetrzny AD z spi i mierzył sobie i EGT i AFR i co mi się jeszce spodoba, miejsca w rom jest tyle ze można kupę procedur dopisać. Tylko czy to gra warta świeczki, czy lepiej poprostu zrobić sobie taki rusefi, 32bit cortex-m4, afr,egt, knock itp. Prosty i skuteczny. Dla elektronika do wykonania w cenie około 300zł


mk2 gti 2.0 16Vsc 4Motion viewtopic.php?f=160&t=252428" onclick="window.open(this.href);return false;
Just like It https://www.facebook.com/VW-Golf-Mk2-GT ... 101982262/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » pt paź 31, 2014 10:23

Też myślałem o podaniu przetworzonych wartości z innego kontrolera przez SPI lub nawet przez SCI ale im więcej się zacznie mieszać i dodawać komponentów i funkcji tym mniej stabilnie działa taki układ. Tu można zewnętrznym sterownikiem policzyć końcową dawkę nawet i ten sterownik po wybranym interfejsie wpisałby czas wtrysku w odpowiednie miejsce w RAMie w ogóle nie angażując w to Digifanta. Ja mam taki plan w pierwszej wersji aby nie odłączać NBO2, WBO2 wpiąć w COPOT, dodać mapę target AFR, wykorzystać wartości jakie posiada ECU czyli MAPindex i RPMindex i dawkę skorygować odpowiednio na końcu wszystkich obliczeń. Można wyłączyć w tym wszystkim korekcję od sondy wąskopasmowej, to nie jest trudne. Ale tak jak mówię to za jakiś tam czas, na razie robię coś innego. RasPL, na pewno dam ci znać jak coś wyskrobie i razem możemy zrobić coś konkretniejszego, zawsze to więcej pomysłów i wiedzy :D



Awatar użytkownika
toffic
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 3845
Rejestracja: pn gru 25, 2006 14:35
Lokalizacja: RKR
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: toffic » sob lis 01, 2014 13:23

mleko1984 pisze:Jesteś pewny, że jak wpinasz sygnał AFR zamiast NBO2 to ECU to interpretuje jako błąd ?
Mi nie chodzi o "błąd" który widzi Digi, tylko kontroler podaje pewne stałe napięcie na wyjściu w przypadku błędu, i trzeba to jakoś obejsć, aby Digi nie zinterpretowało tego jako stałej wartosći AFR, którą będzie chciał korygować. Ja się z tym poddałem...
RasPL pisze:Co do podłączania do wejsc AD, a ja bym wsadził przetwornik zewnetrzny AD z spi i mierzył sobie i EGT i AFR i co mi się jeszce spodoba, miejsca w rom jest tyle ze można kupę procedur dopisać.
wszystko można, pytnaie po co?? Bo zaraz dojdziesz do wniosku, ze łatwiej/taniej/bezawaryjnej wyjdzie ci zrobić "swoje" StandAlone :helm:
Digifant jest prosty, dośc prosty i to jest jego zaleta. Druga, zostało jeszcze torche tego na rynku. Najlepiej wiec robić zmiany tylko w SW, tak, aby każdy mógł to zaaplikować. Chyba, że tylko na właśny użytek/ do testów, to wtedy można wszystko.
P.S. Sprawdzał któryś z was mój program, który wisi na jednym forum od pewnego czasu?? Tam jest wycięty boost control a w zamian wstawione "coś" :bajer:



Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » sob lis 01, 2014 23:26

Ja na nim jeżdżę cały czas i stopniowo modyfikuje :D Możesz powiedzieć co to jest to "coś" ? Widzę, że jest wyłączony digi lag, wiem też, że dodałeś ekstra ochronę przed stukiem i generalnie fajnie się sprawuje twój program u mnie w aucie :D

Nie znam szczegółów (nie przyglądałem się w sumie) jaki mechanizm ustawia to stałe napięcie na wyjściu NBO2 w przypadku np jej odpięcia ale są tu chyba dwie możliwości:
-albo wzmacniacz NBO2 to robi
-albo sam program digi, wtedy to nie będzie trudne aby zidentyfikować. Wystarczy znaleźć gdzie w programie port od NBO2 zmienia się z wejścia na wyjście.

Nie mogę tego sprawdzić teraz bo mam awarię komputera z całym oprogramowaniem do golfa. Pewnie naprawię go za tydzień i coś zacznę grzebać z tym... Na pewno podzielę się z wami jakimiś rezultatami i być może uda się coś wspólnie opracować :D Z RasPL, mocno pchnęliśmy diagnostykę do przodu i wyszło z tego niezłe narzędzie do strojenia silnika :D I zgadzam się z tobą, że mocną zaletą Digifanta jest jego prostota i jeszcze sporo potencjału do wykorzystania.



Awatar użytkownika
RasPL
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2554
Rejestracja: wt paź 02, 2007 11:39
Lokalizacja: ST
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: RasPL » ndz lis 02, 2014 17:34

Ja jeszcze nie sprawdzałem co to daje bo pochłonęła mnie poprzednia robota a mianowicie mapy wiekszej rozdzielczosci. Dzieki podpowiedzi kolego toffic wrzuciłem w disasembler digifanta 1.7, rozwaliłem go na elementy i zabrałem całość linearyzacji MAF tak przynajmniej sądzę że do tego to jest :helm: Korzysta z mapy 16x32 wiec w sam raz. Wszczepiłem po przeróbkach do mojego ECU i puściłem równolegle ze standardową mapą 16x16 paliwa. Table wypełniłem wartościami 0x01,0x01,0x02,0x02 .... 0xFF,0xFF i wartość odczytaną wyrzucam do tuner PRO. Przetestowałem i działa ale jest ale, chwilowo auto wolnossące wiec przetestowałem 1 połówkę mapy czyli 16x16, wygląda że działa ale nie wiem co się stanie jak przyjdzie boost więc narazie tak zostawiam. Jak po testach wyjdzie że dobrze czyta wartości i interpoluje przełączę standardowy odczyt map 16x16 na ten z digifant 16x32 i poszerzę mapy. Dzięki temu zabiegowi łatwiej będzie stabilnie AFR ustawić dla dużych wtryskiwaczy. Przy wtryskach 220ccm i podobnych myślę że to zbędny zabieg.

Ogólnie teraz przy wtrysakach 360ccm ciezko mi na mapie 16x16 ustawić naprawde stabilne AFR zawsze się buja o +-0.3AFR. Wina złego programu ? miejsca osadzenia sondy (5 cm przed seryjnym katalizatorem) ? Mała rozdzielczość mapy ? Digifant nie potrafi dokładniej ? Całość obserwowana na wyłączonej programowo korekcji lambda, cały czas open loop, na closed loop wogóle to AFR lata jak szalone :panna:

Z innej beczki robił ktoś próby zmiany czestotliwości Timer1 z ECLOCK/4 na np. ECLOCK/2 ? Duża zmiana ale możliwa. I czy tylko my 3 na tym duzym forum robiliśmy mody w tym ECU ? Jakoś cicho na temat przeróbek tego oklepanego ECU.


mk2 gti 2.0 16Vsc 4Motion viewtopic.php?f=160&t=252428" onclick="window.open(this.href);return false;
Just like It https://www.facebook.com/VW-Golf-Mk2-GT ... 101982262/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » ndz lis 02, 2014 21:04

Warto spróbować zwiększyć EClock tylko pytanie czy to nie pociągnie za sobą większych przeróbek... TOC chyba jest jakąś wielokrotnością Eclock i wyjdzie na to, że auto nawet nie odpali bo będzie o połowę za mały czas wtrysku, to pierwsza rzecz jaka mi przyszła do głowy a pewnie jest tego więcej. Drugim problemem mogą okazać się błędy w obliczenia i na interfesie SPI. Im większa częstotliwość sygnałów miedzy głównym prockeim a tym ekspanderem tym bardziej ścieżki pomiędzy nimi zaczynają działać jak małe antenki i zakłócać wszystko w koło. Kolejnym problemem jest niestabilność oscylatora, mi się wydaję, że Eclock działa 4 razy wolniej niż sam oscylator aby uśrednić jego niestabilność ale tego nie jestem pewny. Mimo wszystko warto spróbować, auto raczej nie wybuchnie :D:D:D RasPL, jestem przekonany, że mapa target AFR rozwiąże twój problem z niestabilną mieszanką jak użyjemy tego wzoru, który ci kiedyś podesłałem mailem...



Awatar użytkownika
RasPL
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2554
Rejestracja: wt paź 02, 2007 11:39
Lokalizacja: ST
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: RasPL » ndz lis 02, 2014 21:49

ECLOCK to nie zegar timera a wewnetrzny jednostki ALU, zegar ma jeszcze dzielnik czestotliwości i tu ustawione jest 4, co łącznie daje czestotliwosc dla timer kwarc/16. Oczywiscie że po zmianie dzielnika auto nie odpali bo rozwali się zapłon, paliwo i reszta wartosci zaleznych od czasu a dużo tego jest. Ale dało by się to z grubsza ogarnąć zyskując na precyzji zapłonu/paliwa. Target AFR pewnie też kiedys powstanie ale i tak chcę mieć target AFR 14.7 i na WOT ~13.5 co jestem w stanie zrobić dobrą mapą VE. Robiąc mapę od AFR trzeba właśnie o WOT pamiętać bo przy korekcjach od AFR przestanie istnieć :helm:


mk2 gti 2.0 16Vsc 4Motion viewtopic.php?f=160&t=252428" onclick="window.open(this.href);return false;
Just like It https://www.facebook.com/VW-Golf-Mk2-GT ... 101982262/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Awatar użytkownika
mleko1984
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: pt lut 08, 2008 06:44
Lokalizacja: wrocław

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: mleko1984 » ndz lis 02, 2014 23:33

Hej wiem co to jest Eclock ;) i to jest kwarc/4 (8Mhz/4=2) liczyliśmy to. Z taką częstotliwością działa wszystko w tym ECU a timery (TOC) mają ustawione prescalery, które się odnoszą albo do Eclock właśnie albo do kwarcu już teraz nie pamiętam. Ale chyba było tak, że każdy TOC ma ustawiony prescaler na 1 czyli 1xEclock ale ręki sobie nie dam uciąć, jednak jestem pewny, że Eclock ma 2Mhz na 100% i timery też mają 2Mhz bo liczyłem to do oszacowania czasu transmisji po SCI...



Awatar użytkownika
RasPL
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2554
Rejestracja: wt paź 02, 2007 11:39
Lokalizacja: ST
Kontakt:

16v/G60 digifant narzędzie diagnostyczne/monitorowanie pracy

Post autor: RasPL » pn lis 03, 2014 07:47

Prescaler jest 4 i timer chodzi na 500kHz 0.002ms czyli tez taka jest rozdzielczosc dla czasu wtrysku.


mk2 gti 2.0 16Vsc 4Motion viewtopic.php?f=160&t=252428" onclick="window.open(this.href);return false;
Just like It https://www.facebook.com/VW-Golf-Mk2-GT ... 101982262/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „16V”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości