SWAP hamulców, skrzyni, turbiny, wtrysków w Leonie TDI VP

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TDI. Chiptuning, turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

SWAP hamulców, skrzyni, turbiny, wtrysków w Leonie TDI VP

Post autor: jaro4444 » sob cze 30, 2007 17:12

Witam w tym dziale.

Mam za sobą parę zrealizowanych projektów a przed sobą kolejne planowane.
Podzielę się wiedzą z kolegami, może komuś się przyda.

1. Hamulce.

Seryjnie miałem układ hamulcowy z przodu 280x22 mm z tyłu 232x9 mm. Aby dokonać SWAPu na heble 288x25 lub 312x25 z przodu i 256x22 wentylowane z tyłu potrzeba:
- zwrotnice przód od Leona, Octavi, Golfa IV, A3 i pokrewnych przystosowane do układów 288 lub 312 mm (silniki V5, 1,8 20VT, 130 i 150 KM TDI)
- zaciski przednie od układu hamulcowego jak wyżej,
- tarcze hamulcowe 312x25 mm,
- kolcki hamulcowe do ww. zacisków na przód,
- jarzma od układu 312 mm (np. Leon 1.8 T, Octavia 1 RS),
- tylne jarzma hamulcowe od układu 256x22 mm (ważne żeby były od wozu przednionapędowego czyli np Leona Cupry R lub Octavi 1 RS, te od Audi TT czy od S3 nie pasują P&P),
- zaciski od układu 256x22 mm tył (zaciski mogą być od CupryR, O1 RS lub np. od Leonów, Golfów, Skody, Bory, TT, A3 w wersjach 4x4 lub 2.8, 3.2, R32.
- tarcze 256x22 mm - najtańsze i pasujące są te do Octavii, Leona, Golfa IV 1,4 i 1,6 benzynowych mocowane z przodu.
- klocki tył te same co do standardowych układów 232x9 mm.

Przewody hamulcowe i linki z tyłu pasują P&P.

Do tego jeden ważny szczegół - wszystkie koła muszą być min. 16" (łącznie z zapasem i zimą), 6,5x16" ET 42 lub większe.

2. Skrzynia 6.

Aby w Leonie 1,9 TDI VP (90 lub 110 KM) zamontować skrzynię 6 z silnika 130 lub 150 KM TDI potrzebne są:
- skrzynia 6b z górną łapą (np: DRV, EFF, ERF, FEK, FEL, FMH, ERG, DRW)
- kompletne sprzęgło 240 mm Sachs,
- półosie ARL lub ASZ z przgubami wewnętrznymi 108 mm o konstrukcji zamkniętej,
- wybierak z linkami do skrzyni 6,
- rozrusznik PD,
- wysprzęgnik w przewodem,
- osłonę blaszaną sprzęgła,
- worek po cukrze śrub do mocowania skrzyni, rozrusznika, półosi, łap, ....

Dla zaciekawionych podam przełożenia skrzyni 5b EGS od silnika ASV i szkrzyń 6. Wszystkie prędkości policzone dla 3000 obr/min na silniku.

Dla długiej skrzyni ERF (FMH) wynoszą (przy 3000 obr/min):

1 - 30 km/h
2 - 56 km/h
3 - 88 km/h
4 - 119 km/h
5 - 148 km/h
6 - 176 km/h

Najdłuższa DRW ma:

1 - 30,6 km/h
2 - 55,5 km/h
3 - 86,8 km/h
4 - 120 km/h
5 - 149 km/h
6 - 180 km/h

Najkrótsze 6 czyli DRV/FEK (dla ERG/FEL prędkości są o ok 0,5 - 1 km/h wyższe) mają (przy 3000 obr/min):
1 - 25,5 km/h
2 - 46 km/h
3 - 74,4 km/h
4 - 106 km/h
5 - 134 km/h
6 - 161 km/h

Średnia EFF ma:

1 - 29,7 km/h
2 - 54 km/h
3 - 84,4 km/h
4 - 116,8 km/h
5 - 143 km/h
6 - 171 km/h

Seryjna dla silnika ASV skrzynia EGS ma:

1 - 29,6 km/h
2 - 54 km/h
3 - 82,8 km/h
4 - 115,4 km/h
5 - 145 km/h
6 - tepier rakieta

3. Końcówki 216

Wymiana końcówek wtrysków z seryjnych w silnikach ALH/ASV (ciśnienia otwarcia 220/300 barów) na końcówki 216 Boscha wymaga kompletu 4 końcówek Boscha nr katalogowy 2 437 010 126 od silnika VW Multiwan 2,5 TDI R5 150 KM AXG. Wymianę trzeba robić w specjalistycznym warsztacie i wyregulować ciśnienie przedwtrysku na 220 barów.

4. Turbina ARL (Leon, GOLF, A3 1.9 150 KM TDI)

Wymiana turbiny z ASV/AHF/ALH na ARL wymaga:
- turbiny Garett GT1749VB z silnika TDI ARL o nr: 721021-0005, nr VW 038 253 016G,
- węża ciśnieniowego na szybkozłączki lub przejsciówki z szybkozłączki na wąż, nr węża VW 1J0 145 822 E - wówczas można wpiąć się w oryginalne orurowanie od IC bez zmian,
- uszczelki pod kolektor wydechowy i pomiędzy turbo a rurą wydechową.


Zmiany turbiny, wtrysków, dodanie dużego IC i dobry program powinny dac przy pompie 10 ok 155-160 KM i ok 330-340 ładnego momentu bez pików i z łagodnym dla dwumasu dołem.
Na pompie 11 pewnie można mocniej pociągnąć z mocą. Pompa taka to część vw - 038 130 107 J. Ale to też kolejne wydatki...

Ja we wtorek montuje skrzynie 6 a dalej turbo ARL, wtryski 216 i strojenie. Załączę wykresy jak będą gotowe ;)

Może się komuś przyda ta pisanina...
Ostatnio zmieniony sob cze 30, 2007 17:23 przez jaro4444, łącznie zmieniany 3 razy.


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » pn lip 02, 2007 13:43

Ja we wtorek montuje skrzynie 6 a dalej turbo ARL, wtryski 216 i strojenie. Załączę wykresy jak będą gotowe
i zrób koniecznie foto tych diwajsów
jaro4444 pisze:Może się komuś przyda ta pisanina...
wiedzy nigdy za wiele

mam tylko pytanko czy turbina jest "zintegrowana" razem z kolektorem ?

no i chyba przydałby się nowy MAP sensor jesli by się chciało powyżej 1,5 bara dmuchać ?

ps. kto będzie stroił auto ?



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » pn lip 02, 2007 21:41

cowboy pisze:mam tylko pytanko czy turbina jest "zintegrowana" razem z kolektorem ?
Tak to będzie turbo od silnika ARL GT1749VB, nr VW 038 253 016 G.
cowboy pisze:no i chyba przydałby się nowy MAP sensor jesli by się chciało powyżej 1,5 bara dmuchać ?
Zamówiony od ARL - do 3 barów :metal:
cowboy pisze:ps. kto będzie stroił auto ?
Wielki, gruby tfuu puszysty :grin: , dowcipny i czasem marudny mistrz TORA :okej:


Dalsze plany to będzie chłodnica oleju z ASZ/ARL i koniec bo jakby się żona dowiedziała ile wszystko wyniosło to byłoby :axe:
Ostatnio zmieniony pn lip 02, 2007 21:53 przez jaro4444, łącznie zmieniany 2 razy.


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » pn lip 02, 2007 22:35

jaro4444 pisze:Wielki, gruby tfuu puszysty , dowcipny i czasem marudny mistrz TORA
super... Tora jest spoko, byłem kiedys w Jankach... przewiozłem go moim golfikiem troche :bigok:



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » wt lip 03, 2007 19:58

cowboy pisze:i zrób koniecznie foto tych diwajsów
Od jakiś dwóch godzin już mogę napisać: "Szóstkę mam i ja" :satan:

Podziele się może najpierw wrażeniami - 2750 obr to 160 km/h. Naprawdę zajebiste uczucie jak jedziecie 140 km/h a obrotomierz wskazuje 2350 obr/min. Cisza, spokój, słychać tylko szum gum i delikatny pomruk silnika. Na 5 miałem już przy 140 km/h prawie 3000 obr...
Skrzynia 6 to wielkie, ciężkie i solidne bydle. Biegi wchodzą lepiej jak w 5, pod obciążeniem nawet momentem 315 Nm (taki na razie mam max :twisted: ) nic nie "pośpiewuje" jak w 5. Zobaczymy jak spalanie w trasie i praca synchronizacji w zimie, ale jak na razie to bajka!!!

Teraz troszkę uwag technicznych. Potrzebne są do SWAPu:
- skrzynia 6 z górną łapą,
- półosie,
- rozrusznik od skrzyń 6,
- sprzęgło z dwumasem 240 mm,
- wysprzęgnik hydrauliczny z łożyskiem oporowym, przewód metalowo-gumowy od przegrody czołowej do skrzyni,
- wspornik trzymający linki wybieraka na skrzyni biegów,
- gałka 6 (jak ktoś się chce zdradzić 8) ),
- kilka śrub od skrzyni 6 - do łapy górnej, od rozrusznika 2 szt, 3 czy 4 od połączenia obudowa - skrzynia bo są dłuższe w 6 jak w 5 (najlepiej wszystkie śruby od tego połączenia gdzieś dorwać),
- śruby do przykręcnia półosi 12 szt. Są grubsze w 6 jak w 5.

Wbrew obiegowym opiniom nie potrzeba:
- wybieraka z linkami (sam wspornik tylko wystarczy),
- blasznej osłony sprzegła (pomiędzy tymi osłonami jest jedna jedyna różnica - ta od 6 ma jeden otwór fi 10 więcej, który przy silniku VP jest nie wykorzystany.

Problemy - przewód wodny zasilający chłodnice oleju trzeba włożyć w kawałek przeciętego grubszego przewodu gumowego by się nie przecierał i dociągnąć opaską zaciskową do przewodu masy silnika - koło mechanizmu wybieraka biegów na skrzyni, bo inaczej haczy o wybierak.
Przewód wspomagania podobnie - ale w miejscu gdzie kończy się rurka metalowa a zaczyna gumowa idąca do maglownicy - w skrzyni 5 jest on odparty dwoma opaskami przykręcanymi do skrzyni, w 6 jest tylko jedna a jako, że skrzynia jest większa to przewód haczy o pokrywę skrzyni od strony nadkola lewego w tylnej częsci skrzyni,
Przewód hydrauliczny wysprzęgnika - trzeba zmienić położenia wspornika plastikowego z góry podłużnicy na wewnętrzną stronę i odpowiednio podgiąć przewód by go tam umocować i nie ocerał o nic.

Inne uwagi do montażu 6 najlepiej robić to w 3 ludzi - dwóch z dołu bo ciężka jak cholera i trzeci z góry sprawdza czy wszystko ok i przyłapuje śruby.
Ja miałem "niespodziankę" - moja skrzynia pochodzi z wozu "po dachu" i okazało się, że ma od dołu w korpusie pięknie uciętą równo z obudową, wkręconą, śrubę stalową fi 12 klasy 10.10 - tą główną od dolnej łapy zespołu napędowego :grrr: Trochę mnie to zmroziło jak zobaczyłem :shock: Ale od czego są wiertła i wykrętaki - jakoś poszło :mrgreen:

Sorry za jakość zdjęć bo robione komórką - oczywiście zapomniałem zabrać cyfrówki :oops:



Wymontowana skrzynka 5 EGS:
Obrazek
Shot at 2007-07-03

Większa bestyjka: :grin:
Obrazek

Nowy dwumas już na samochodzie:
Obrazek
Shot at 2007-07-03

Widok z boku:
http://img234.imageshack.us/my.php?imag ... 037fx9.jpg



Bydle na swoim miejscu :okej: :helm: :

Obrazek
Shot at 2007-07-03
Ostatnio zmieniony wt lip 03, 2007 20:10 przez jaro4444, łącznie zmieniany 3 razy.


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » wt lip 03, 2007 20:36

no nieźle, wszystko gotowe pod grubsze mody

teraz 240mm sprzegło długa skrzyunia, czyli mocy przybywaj :)

kiedy wsadzasz nowe hybrydki 216 ?



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » wt lip 03, 2007 20:42

cowboy pisze:kiedy wsadzasz nowe hybrydki 216 ?
Pewnie w piątek albo zaraz po niedzieli. Uzależnione to jest tym, kiedy dojdą do mnie wtryski ALH, bo na nich robię 216. Szkoda mi było rozbierać moich ASV więc zamieniłem się z kolegą z LCT ASV na ALH z jakąś kratą dobrego browaru :smoke:


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » śr lip 04, 2007 08:58

jaro4444 pisze:z jakąś kratą dobrego browaru :smoke:
no własnie kolega z ALH bedzie zadowlony bo mu się zwiększą osiągi i zmniejszy spalanie :) czyli on dał tą krate browaru ? :P

skoro tak ładnie opisałeś swap skrzyni, a wcześniej montaż FMIC - to może założ temat w dziale nasze auta :)



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » śr lip 04, 2007 21:25

Cowboy w przeciwieństwie do Ciebie nie lubię lansu :grin: :jezor:

Czekam na 216 (Twój majster zrobi mi je w środę), chłodnicę oleju z ASZ i Map Sensor na 3 bary - póżniej tylko montaż i strojenie.
Dziś doszło takie oto maleństwo:


Obrazek
Shot at 2007-07-04


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » czw lip 05, 2007 12:20

jaro4444 pisze:Cowboy w przeciwieństwie do Ciebie nie lubię lansu :grin: :jezor:
nie chodzi o lans, tylko o zebranie wszystkich modyfikacji Twojego auta w jednym temacie

a ponieważ mody są zacne i robione profi, myślę że znalazłyby się w dziale projekty :)



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » czw lip 12, 2007 23:33

Trochę ostanio podłubałem w maszynie i dziś postanowiłem to zestroić.
Mody silnikowe jak na tą chwilę:
- turbo ARL,
- wtryski 216 Bosch,
- FMIC,
- Map Sensor ARL,
- chłodnica oleju ARL,
- skrzynia 6 i sprzęgło 240 mm.

Zapieliśmy wóz na rolki, pierwszy przejazd i wypluł 159 KM i 338 Nm około 2800-3000 obr. Słaby dół (przy 2000 obr tylko ok 250-260 Nm).
Tora jak dowiedział się, że jest Map Sensor od ARL, to pomierzył ciśnienia ładowania i wyszło, że turbo na mapie z ALH i map sensorze ARL przeładowuje o ok 0,2 bara (inna charakterystyka MapSensora!!!). Stąd od ręki taka moc.
Tora skorygował charakterystykę Map Sensora, poprawił mapy i nowy pomiar - moc 154 KM, moment dołem lepszy jak za pierwszym razem, górą spadał szybko. Generalnie jeszcze nie to. Widać przy okazji ile dawało wysokie ładowanie - za drugim razem więcej paliwa (minimalnie) i mniej mocy jak na początku. :shock:
Dobra kolejna korekta - ciśnienie ładowania seria dla ARL czyli 1,5 bara, podlane trochę tu i tam (głównie na momencie bo mocy mi stykało) i co wypłuła hamownia (widać też ile dzieli mnie od serii):

Obrazek


Nie tak mocno jak zrobił Cowboy :P, ale całkiem bezdymnie (nawet pełny but to tylko delikatna mgła). Pompa 10 starcza teoretycznie do 170 KM, 10% zapasu i mamy to co wyszło. Poza tym jak dla mnie pięknie narysowany moment i nie ma ryzyka termicznego zamordowania głowicy. Turbo może też pożyje (oby!!!). Wóz znów jest "lżejszy" jak kiedyś i pomyka naprawdę super - szczególnie 3-6 bieg jadąc na momencie. W środku cisza tylko głowa wali w zagłówek. :mrgreen:

Jestem super zadowolony!!!! Tora dzięki!!!!

P.S. Jak dorwę pompę 11 to się nie oprę :twisted:


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » pt lip 13, 2007 10:35

jaro4444 pisze:Nie tak mocno jak zrobił Cowboy :P , ale całkiem bezdymnie
u mnie też nie ma batorego mimo że 1,35 Bar :)

praktycznie masz identyczny wykres z moim - róznica 4KM na górze nie ma znaczenia na drodze

wtryski 216-tki rządzą :P



Awatar użytkownika
jaro4444
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: pt cze 22, 2007 20:10
Lokalizacja: Drawsko Pom/Warszawa

Post autor: jaro4444 » pt paź 19, 2007 10:01

Ostatnio podłubałem trochę w silniku, dodałem turbo ARL, FMIC, wtryski 216 i zestroiłem to u dotychczasowego tunera.
Niby wszystko ładnie chodziło ale po pewnym czasie, kiedy opadły uniesienia, zacząłęm zauważać błędy.
Wóz kopcił na ostrzejszym przyśpieszaniu (już od ok 70% obciążenia), nie miał dobrego dołu, dość szybko przestawał ciągnąć w górnych obrotach. Do tego po nagrzaniu "klepał" na jałowych obrotach. Nie to, żeby całość była kichą, ale mogło zawsze być lepiej.
Denerwowało mnie to trochę ale cóż - widocznie tak miało być. Poznałem jednak robotę inne fachowca od strojenia - Witka. Byłem zdecydowany już oddać auto na korekty kiedy nawinęła mi się do kupienia oryginalna pompa 11. Połączyłem więc wymianę pompy ze strojeniem.

Obrazek


Przyrosty pozornie nieduże - ale tak chciałem. Przede wszystkim silnik ma na nowym programie inny odgłoś pracy - ciekawszy i bardziej "jędrny". Nie kopci przy normalnej eksploatacji a tylko ostro przybutowany do podłogi puści "bąka"
Jednak nie to jest najważniejsze. Wykresy tego nie oddają ale teraz idealnie ciągnie w całym zakresie obrotów, jest dużo dynamiczniejszy i zrywniejszy a przy tym cichszy. Jutro lecę w długą trasę więc sprawdzę jak spalanie.

Poza tym wkład pracy, zaangażownie i stosunek Witka do klienta to jest to czego nie da się porównać z innymi specjalistami od tuningu, jakich znam. Najlepiej świadczy o tym godzina ukończenia pracy - 2.00 w nocy...

Na wykresie jest porównianie modów:
- 10 pompa + 216 + turbo ARL + stary soft,
- 11 pompa + 216 + turbo ARL + nowy soft.

Ostatnio nastąpiło dopieszczenie szczegółów:
- wywalenie kata i wstawienie w to miejsce przelotowego tłumika,
- zaślepienie fizyczne EGR (do tej pory miałem tylko programowo, teraz wywaliłem rurę EGR i zaślepiłem fizycznie króćce),
- założyłem kolektor dolotowy z klapą gaszącą od silników ASZ/ARL,
- nasapiło malutkie "liźnięcie" w sofcie.

Ciekaw jestem co wypluje hamownia :chytry:

[ Dodano: 13 Lis 2007 15:23 ]
Obrazek

Tyle wypluła :grin:

[ Dodano: 16 Lis 2007 12:02 ]
Ostatnie korekty i wersja ostateczna moda:

Obrazek

[ Dodano: 29 Gru 2007 18:18 ]
Wtryski 230 Fratelli Bosio PP764, korekta softu, wynik:

Obrazek
Ostatnio zmieniony pn lis 12, 2007 09:51 przez jaro4444, łącznie zmieniany 1 raz.


Biegnę siły swe wszystkie biegowi oddając...
Słucham pośród krzyku piękna ciszy poszukując...

Był Leon jest Audi

Awatar użytkownika
królikTDI
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 50
Rejestracja: ndz lip 08, 2007 12:29
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: królikTDI » pn lut 25, 2008 22:32

jestem pod wrażeniem...aż mi szczęka opadła...:D. Nic więcej mi nie pozostało jak zacząć ostro oszczędzać...:)


Turbo gnojek...:)..mała bestia:D
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=118740

ODPOWIEDZ

Wróć do „TDI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości