1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » pn cze 09, 2025 13:23

Cześć, problem dotyczy Golfa IV 1.6 16v AZD. Podczas jazdy (około 4 km po uruchomieniu) nagle zgasł. Początkowo nie chciał odpalić (podczas kręcenia wyrzuciło nawet na FISie błąd prawdopodobnie o niskim ciśnieniu oleju). Potem odpalił i pojechał normalnie dalej.
Po odczytaniu błędów ukazał się:
16555 Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean.
W sterowniku licznika i ABS był też widoczny błąd:
01314 Engine Control Module: No Communications
tutaj jednak nie wiem, czy nie było go już wcześniej (w wyniku odłączania akumulatora).
Po tej akcji już się to nie powtórzyło i kilka dni był spokój. W międzyczasie został wymieniony MAP sensor, stary był zabrudzony nagarem (ale błędów żadnych nie zgłaszał).

Ciąg dalszy historii miał miejsce około 2 tygodni później. Po ~50 km jazdy pojawił się migający check, tutaj silnik nie zgasł. Ponowne odpalenie nie pomagało, cały czas migał. Po odczytaniu błędów pojawiły się wypadania zapłonu na wielu cylindrach:
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
16688 - Cylinder 4 Misfire Detected
Skasowałem błędy, silnik odpalił bez problemów. Golf dojechał na miejsce kolejnych 15 km, potem po 1-2 min postoju (nie zdążył ostygnąć) wrócił ~65 km bez problemów. W kolejnym dniu też problem nie wystąpił.
Auto ma moc, obroty po rozgrzaniu utrzymują się na ~670, praktycznie nie falują (z reguły +-10 obr/min).

Jeśli chodzi o części:
- wszystkie 4 cewki były niedawno wymieniane
- pompa paliwa wymieniona jakieś ~1.5 roku temu (VDO 228-233-001-003Z)
- przepustnica i EGR wyczyszczone

Co do diagnostyki. Korekty długoterminowe (sprawdzane jeszcze przed wymianą MAP sensora) wynosiły -24% na biegu jałowym (additive), więc tutaj poza normą, ale błędów nie było. Korekty multiplicative z tego co pamiętam 0% (to trochę dziwne, z tego co pamiętam, to przy podnoszeniu obrotów na biegu jałowym sonda też czasem wskakiwała na 0%).
Czasem zdarzało się, że po zresetowaniu korekt i nawet przejechaniu jakiegoś dystansu obie wartości wynosiły 0%.

Z podglądania wartości na żywo, przy rozgrzanym silniku podciśnienie na biegu jałowym ~231mbar, więc nieszczelności nie ma (powinno być chyba nawet powyżej 240, więc jest aż za dobrze). Co ciekawe, w momencie gdy temperatura płynu dobija do ~94 stopni i włącza się wentylator, to zwiększa się obciążenie silnika i podciśnienie wskakuje na ~241 mbar, obroty praktycznie te same.
Korekta sondy skacze o kilka procent, max dobiło do chyba +9%, z reguły tak około ~+4%, więc tutaj chyba też wygląda to OK. Czasy wtrysku z reguły ~2ms.

Z dodatkowych objawów, nie wiem czy związanych, to gdy silnik jest zimny, przy odpalaniu i ruszaniu na półsprzęgle się lekko dławi. Taka sytuacja występuje już od dłuższego czasu. Biorąc łącznie wymianę pompy paliwa, czyszczenie przepustnicy, czyszczenie EGR, nowe cewki, sytuacja się sporo poprawiła, ale nie całkowicie. Czuć też wtedy niedopalone paliwo, jakby było zbyt bogato (nie sprawdzałem aktualnych wartości korekt na zimno, ale ta korekta długoterminowa -24% mogłaby to potwierdzać).Tak jest chwilę po uruchomieniu, jak tylko lekko się rozgrzeje, to już takich problemów nie ma.

Na liście podejrzanych mam: regulator ciśnienia paliwa, przekaźnik 409, filtr paliwa (nie był już sporo czasu wymieniany, ale trochę wątpię, czy mógłby powodować takie nagłe gaśnięcie i te problemy wyżej opisane), czujnik G28 (ale tutaj brak błędów), sonda lambda. Zastanawia mnie też EVAP, bo niby nie ma problemów z falowaniem obrotów, ale jak się ostatnio przysłuchałem, to ten zawór cały czas cyka, a powinien to chyba robić cyklicznie. W podglądzie na VCDS stopień otwarcia zaworu cały czas około 11%. Pompę paliwa raczej wykluczam, bo jest prawie nowa.

Ma ktoś pomysł co może odpowiadać za te problemy? Może ktoś się spotkał z podobnymi objawami, z nagłym gaśnięciem? Problem niestety trudny w diagnostyce, bo występuje rzadko.


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » pn cze 09, 2025 14:29

Czujnik g28. Albo już siada slbo masz wyciek na uszczelniaczun wału korbowego i chlapie olejem na koło impulsowe. Do sprawdzenia tez stan wiązki ora polączenia we wtyczce. Ptoblem z g28 w większości przypadków pojawia się na rozgrzanym silniku.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » pn cze 09, 2025 16:09

marcin7x5 pisze:
pn cze 09, 2025 14:29
Czujnik g28. Albo już siada slbo masz wyciek na uszczelniaczun wału korbowego i chlapie olejem na koło impulsowe. Do sprawdzenia tez stan wiązki ora polączenia we wtyczce. Ptoblem z g28 w większości przypadków pojawia się na rozgrzanym silniku.
Dzięki za odpowiedź. G28 już zamówiłem. A ten ewentualny wyciek będzie jakoś widoczny na zewnątrz, żeby to łatwo zweryfikować?


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » pn cze 09, 2025 16:28

Powodzenia z wymiana. Dostęp kiepski. Wyciek to zobaczysz na łączeniu silnika ze skrzynia biegów. Ale to wcale nie znaczy że to z uszczelniacza wału cieknie. Równie dobrze może cieknąć z uszczelniacza na skrzyni.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » pn cze 09, 2025 23:50

Dzięki, właśnie czytałem, że z tym dostępem jest kiepsko. Czy jeśli czujnik będzie tak jak na filmie w oleju, to oznacza wyciek?


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » wt cze 10, 2025 14:52

Skoro jest olej to jest i wyciek. Pytanie tylko skąd. Nie raz wystarczy tylko umyć czujnik. Jak będzie na nim sporo brudu to niestety jest też duże prawdopodobieństwo że i koło sygnałowe też jest zabrudzone.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » czw cze 12, 2025 12:17

Czujnik G28 wymieniony (oryginał z ASO) 2 dni temu. Oleju na starym czujniku nie było, był jedynie zabrudzony takim czarnym, nietłustym pyłem, więc wycieków żadnych raczej nie ma.
Wczoraj Golf jeździł bez problemu (w tym trasa ~40 km w dwie strony), dzisiaj rano też, a przed chwilą niestety znowu zgasł, więc to nie było to :(
Tym razem warunki jazdy to pełny bak, świeżo po tankowaniu (przy wcześniejszych akcjach było około pół baku), jazda pod górę pod obciążeniem około ~8 km po uruchomieniu (z przerwą na tankowanie)... i nagle zgasł. Tym razem żaden check na liczniku nie wyskoczył. Po tym odpalił normalnie i pojechał dalej.
Co teraz wymieniać?


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » czw cze 12, 2025 17:57

To jak szukanie igly w stogu siana. Wiązka elektryczna od czujnika aż do ecu do sprawdzenua. Do sprawdzenia również pompa paliwa bo może się przycinać. Samo zasilanie ecu w podszybiu i wtyczki w tej puszce na podszybiu do weryfikacji czy gdzieś wilgoć nie zrobiła szkód.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » czw cze 12, 2025 21:01

marcin7x5 pisze:
czw cze 12, 2025 17:57
To jak szukanie igly w stogu siana. Wiązka elektryczna od czujnika aż do ecu do sprawdzenua. Do sprawdzenia również pompa paliwa bo może się przycinać. Samo zasilanie ecu w podszybiu i wtyczki w tej puszce na podszybiu do weryfikacji czy gdzieś wilgoć nie zrobiła szkód.
Chyba faktycznie trzeba będzie pójść tropem ECU i jego zasilania. Odczytałem błędy, w ECU pusto, ale w liczniku i w ABS znów był:
01314 Engine Control Module: No Communications
To chyba trochę zawęża krąg poszukiwań. Myślę, że może to wskazywać na jakiś chwilowy problem z zasilaniem ECU, dlatego silnik gaśnie, a inne sterowniki zgłaszają błędy komunikacji.
Inna opcja to sam ECU, bo zastanawiają mnie te 0.0% na korektach długoterminowych nawet po przejechaniu sporego dystansu, czasem widziałem to -24%...

Przekaźnik 409 zasila tylko pompę paliwa, nie ma związku z zasilaniem ECU?


Obrazek

Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » pn cze 16, 2025 10:56

ECU sprawdzone. Wtyczki i piny w sterowniku wyglądają dobrze, nie zauważyłem nic podejrzanego. Masa również nie wyglądała źle. Ogólnie wszystkie główne punkty masowe również zostały wyczyszczone. Po wykonaniu pomiarów napięcia pod obciążeniem okazało się, że spadek na masie w porównaniu do aku to jakieś 0.1V - 0.14V, czyli raczej w normie. Zastanowiło mnie jednak napięcie mierzone we wtyczce (pomiędzy jej pinami). Pod obciążeniem (mijania + drogowe, nawiew na 3, wideorejestrator, oświetlenie wnętrza), gdy na słupkach aku było napięcie 11.9V, to we wtyczce było 11.14V, czyli całkiem duży spadek 0.76V. Po wzięciu masy z aku napięcie wskazało 11.3V. Przy mniejszym obciążeniu (bez świateł drogowych i nawiew na 2) ta różnica była mniejsza (0.47V). Tutaj nie wiem, czy tak ma być i jest to dopuszczalne, czy nie.
Jeśli nie, to wskazywałoby to na jakiś problem z kablem plusowym. Pamiętam też, że VCDS zawsze wskazywał napięcie niższe niż to mierzone na aku, więc to by się zgadzało. Wszystkie pomiary były robione na zgaszonym silniku i odpiętym ECU.

Teraz mam do sprawdzenia jeszcze jak to napięcie wygląda na kablu plusowym od aku idącym do wnętrza, potem pod skrzynką z przekaźnikami (złącze śrubowe 30), w bezpiecznikach - w którym momencie ono tak spada. Nie sprawdzałem też tej puszki po lewej stronie w podszybiu.
Może ten błąd 01314 pojawia się właśnie w skutek zbyt dużego spadku napięcia na ECU (np. przy odpalaniu samochodu), ale nie ma związku z gaśnięciem, a winna jest pompa paliwa, mimo, że w miarę nowa... Przy porannym rozruchu na zimno tak jak pisałem, przy ruszaniu na półsprzęgle się dławi, po lekkim rozgrzaniu już jest lepiej.


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » pn cze 16, 2025 12:45

Co do przewodu + to sprawdź czy w tej puszce nad aku nue grzeje się przewód lub nie jest podtopione gniazdo. Ja u siebie musiałem to okucie na pr,ewodzie zacisnąc mocniej i zalutować bo tam się grzalo mocno. Warto też sprawdzić punkty masowe pod akumulatorem i na skrzyni biegów.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » pn cze 16, 2025 22:50

Punkty masowe były już czyszczone jeszcze przed sprawdzaniem ECU, te pomiary wyżej były już właśnie po tym. Ten punkt na skrzyni jest trochę pokombinowany. W przyszłości pewnie będzie pasowało wymienić cały przewód, ale na razie chyba rolę swoją spełnia.

Z pomiarów kabla plusowego: różnica między pomiarem na słupkach aku, a złączach śrubowych 30 pod kierownicą była podobna jak przy pomiarach na kostce ECU - 0.76V spadku pod obciążeniem (światła mijania, drogowe, dmuchawa, wideorejestrator, oświetlenie wnętrza).

Nakrętki w tej skrzynce bezpieczników na aku były luźne. Po rozebraniu i wyczyszczeniu przewodów, podkładek, śrubek i tych bezpieczników metalowych ponowny pomiar miernikiem pokazał 0.3V spadku. Jest więc poprawa. Teraz na masie i przewodzie plusowym jest porównywalny spadek. Lepiej chyba nie będzie, nie mam porównania z tym jak jest w innych Golfach.

Porównując wskazania napięcia z aku do wskazań VCDS, to w zależności od obciążenia 0.14V - 0.46V różnicy. Nie sprawdzałem jak było przed czyszczeniem.
Ogólnie na pewno powinno być lepiej niż wcześniej. Czy to coś pomoże? Czas pokaże. Zobaczymy czy błąd 01314 będzie się dalej pokazywał.

Wyjąłem też przekaźnik 409, nóżki wyglądały dobrze. Pytanie jak wygląda w środku, ale coś czuję, że mała szansa, żeby tam było coś nie tak.
W dalszych krokach planuję wymianę filtra paliwa i pompy. Jeśli to nie pomoże, to chyba trzeba będzie iść w kierunku wymiany ECU.


Obrazek

Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8944
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: marcin7x5 » wt cze 17, 2025 09:16

Pompa paliwa nie wplywa na błąd o braku komunikacji. Jak już to prędzej ten przejaźnik lub kostka stacyjki.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1064
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: 1.6 16v AZD zgasł podczas jazdy, błędy 16555, 16684, 16685, 16686, 16688, 01314

Post autor: mat06 » wt cze 17, 2025 15:49

Sprawdzałem i przekaźnik 409 nie ma żadnego związku z zasilaniem ECU, on w AZD zasila tylko pompę paliwa. Z wymianą pompy i filtra miałem na myśli te problemy z gaśnięciem.
Te błędy z komunikacją mam nadzieję, że może były spowodowane tym niskim napięciem przy jakimś dużym obciążeniu (np. rozruch), a jeśli nie i będą pojawiać się dalej, no to może to wina samego ECU. Z drugiej strony padnięty ECU pewnie dawałby dużo innych objawów...


Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości