nazywajmy rzeczy po imieniu

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
dziejo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 8880
Rejestracja: pn lis 14, 2005 02:40
Lokalizacja: Kantorowice
Silnik: AFN

nazywajmy rzeczy po imieniu

Post autor: dziejo » wt wrz 02, 2008 16:59

http://www.forumsamochodowe.pl/slownikm ... arch=&zn=G
2OHC[/b]

typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)
*

4ETS

system kontroli napędu na cztery koła
*

4-MOTION

stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła
*

4WD

napęd na cztery koła
*

ABC

aktywna regulacja zawieszenia
*

ABS

system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu
*

ACC

radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami
*

ACS

system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka
*

ADB

automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
*

AFV

pojazd zasilany paliwem alternatywnym
*

AHR

system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne
*

AMVAR

System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni.
*

APS

system automatycznego sterowania pojazdem
*

APS

dźwiękowy system parkowania pojazdu
*

ASC/ASMS/VSC/ESP

system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
*

ASF

przestrzenna rama firmy Audi
*

ASR

System zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy.
*

AWD

napęd na wszystkie koła
*

BAS

Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%.
*

BTC

układ kontroli drogi hamowania
*

CDI

silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)
*

CRS

akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa
*

CR-V

komfortowy pojazd uniwersalny
*

CVT

bezstopniowa skrzynia przekładniowa
*

CVTC

system bezstopniowej zmiany faz rozrządu
*

DAS

system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
*

DAV

Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego.
*

DI-D

silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa
*

DIS

system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
*

DISTRONIC

radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem
*

DSA

układ poprawiający stabilność pojazdu
*

DSA

dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
*

DSC

układ kontroli stabilności pojazdu
*

DSTC

system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
*

DOHC

typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy
*

EBD

elktroniczny system rozdzielający siłę hamowania
*

ECC

system automatycznej klimatyzacji
*

EDL

elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
*

EHB

hamulec elektrohydrauliczny
*

EMB

hamulec elektromechaniczny
*

EPS

elektryczny system wspomagania kierownicy
*

ESC

elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynią biegów
*

ETC

elektroniczny układ kontroli napędu
*

ESP

System elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy
*

FAP

filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi
*

FCD

radiowy system informacyjny dla kierowców
*

FPS

system zapobiegający powstawaniu pożaru, poprzez odcięcie dopływu paliwa
*

GDI

silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową
*

GPS

system nawigacji satelitarnej
*

HDC

system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień
*

HDI

silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)
*

HPi

silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową
*

IC

boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny
*

ICS

zespolony system kontroli układów samochodowych
*

IDE

bezpośredni wtrysk paliwa
*

INTERCOOLER

chłodnica powietrza doładowującego
*

Immobiliser

urządzenie elektroniczne blokujące zapłon
*

JTD

turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa
*

LPG

paliwo gazowe
*

MCC

mały samochód kompaktowy pzeznaczony do ruchu miejskiego
*

MPI

wielopunktowy wtrysk paliwa
*

MPV

minivan
*

NIVOMAT

system utrzymujący nadwozie w poziomie
*

OHV

typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)
*

OBD

system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin
*

PCU

system kontroli mocy silnika
*

PDC

czujnik dystansu parkowania pojazdu
*

REF

Automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS.
*

QOHC

typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy
*

RDS

system informacji radiowej
*

RDW

system informujący o zmianie ciśnienia w oponach
*

RTI

system informacji drogowej
*

SAHR

system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne
*

SIPS

system ochrony pasażerów przed udrzeniami z boku
*

SPI

jednopunktowy wtrysk paliwa
*

SRS

system bezpieczeństwa
*

STC

system kontroli przneniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
*

SUV

sportowy pojazd terenowy
*

SUW

terenowy samochód kombi
*

SVC

silnik o zmiennym stopniu sprężania
*

TCS

system kontroli trakcji
*

TDI

wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa
*

TEMPOMAT

system utrzymujący stałą prędkość pojazdu
*

TMC

kanał informacji drogowych
*

TPMS

układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
*

TWIN SPARK

system podwójnego zapłonu
*

VCU

sprzęgło wiskozowe
*

VDC

system dynamicznej kontroli, który wykorzystuje czujniki zbierające dane i określające niektóre zmienne parametry jazdy (np. hamowania, przyspieszania, zmiany kierunku jazdy)
*

VNTOP

turbina o zmiennej geometrii
*

VTEC

system kontoli zmiennych faz rozrządu
*

VVC

system kontroli zmiennych faz rozrządu
*

VVTi

inteligentny układ zmiennych faz rozrządu
*

WHIPS

system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku
*

ZeV

pojazd, nie emitujący toksycznych substancji
_________________[/b]
Ostatnio zmieniony pt maja 15, 2009 08:49 przez dziejo, łącznie zmieniany 4 razy.



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości