1. Włączniki
![Obrazek](http://img213.imageshack.us/img213/3444/wcznikzprzoduyv2.th.jpg)
2. Wtyczki do włączników sztuk 2 -
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/017dfe22518604cdc08ca208619ad64.jpg)
3. Maty grzewcze - 2 komplety - ja kupiłem u quby - mam od niego 2 modele
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/2a5fcd15c0148bea7dc71f72d55.jpg)
Jak widać różnica polega na tym że jedna ma też grzałki do grzania boczków okalających uda
4. Wtyczki do mat - ja kupiłem takie - mój błąd i musiałem troszkę nożykiem rzeźbić
5. Najważniejsze - do kupienia tylko w ASO - wsuwki do wtyczek (najciekawsze ze te mniejsze są dostępne w sklepach i kosztują 2 razy tyle co w ASO) - wtyczki szersze mają numer n907 326 03 (te sa tylko w ASO) i ich potrzeba ąż 20 - cena za szt. 0,81zł węższew sklepie - cena 1,5zł - potrzeba 4
![Obrazek](http://img213.imageshack.us/img213/4678/wsuwkact3.th.jpg)
6. Końcówka kabla - okrągła - oczko - do przewodu masowego
7. Bezpiecznik
8. Przewody elektryczne - ja wziałem kolory brązowy - 8 metrów - grubość 1mm, czerwony 8m. niebieski 2m, czarny 10m, żółtozielony 5m
9. Taśma izolacyjna (mnie poszło 2 rolki) + termokurcze
10. Narzędzia: lutownica, kombinerki lub zaciskarka do przewodów, zapalniczka (termokurcze), nóż, śrubokręt płąski, śrubokręt krzyżowy, nasadowy klucz 13 z przedłużką, klucz 10 z przedłużką, klucz torx 45, śrubokręt torx 20 i duuużo cierpliwości i trochę czasu - mnie zajęło to w sumie ok 8 godzin ale to spowodowane było też tym ze nie miałem czym się podeprzeć - dokumentacja to tylko schematy i kilak słabo wyraźnych fotek wtyczek
koszty:
1. Włączniki na allegro - 80zł za komplet
2. Maty od quby - 150zł za 2 komplety
3. Wtyczki do włączników i do mat - 30zł 2 x 2szt. ASO
4. Końcówki przewodów - 20 grubszych x 0,82zł + 16,40zł
5. Końcówki przewodów - 4 cieńsze x 1,50zł - 6zł
6. Przewody + izolacja 20zł
Razem 302,40zł
Jak już kupiliśmy , zgromadziliśmy wszystkie te materiały i wygospodarowaliśmy sobie czas - zaczynamy od prac ręcznych w domu czyli robimy wiązki. - najpierw zrobiłem sobie śmieszny schemacik jak to ma wyglądać
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_a1763b00cd0f989a88f4f8c6cdb6432.jpg)
![Obrazek](http://img218.imageshack.us/img218/936/siedzenia.th.jpg)
a następnie zaciskając grubsze wsuwki na końcach z jednej strony zrobiłem coś takiego
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_ceab7f58a43f8be1f0053caf59a2d.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_6c0821fd744c5b6d08a7be89d9fc4.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_becf9a0c04078ad5554c03830d9acaa.jpg)
Wtyczka jedna ma kilka kabelków podwójnych - załączam zdjęcie oryginalnej wiązki żeby było wiadomo o co mi chodzi.
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_8c57143632db094e40645357be39b.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_a263e747f2a620cd0e4fc7a0e9d8.jpg)
Jak już uporaliśmy się z wiązkami to wpinamy wtyczki, bierzemy akumulator. Zapomniałbym - ponieważ nie mogłem kupić kabla niebiesko-czarnego a idzie przecież czarny do mat na końcu kabla czarnego który ma iść do bezpieczników założyłem niebieskie termo kurcze - dzięki temu mam możliwość rozpoznawania który kabel jest który.
Wzięliśmy akumulator - oraz zakupione maty - od każdej wtyczki idzie nam żółty kabelek i czarny - oraz wspólny połączony przewód brązowy który idzie od skrzynki przekaźników i rozdziela się na oba włączniki i na maty- czyli do każdej z mat idą przewody: brązowy, żółto-zielony i czarny, gdzie brązowy to masa, żółtozielony to + z włącznika a czarny to sygnał zagrzania maty dla włącznika.
Teraz bierzemy też maty - w matach odcinamy przekaźnik - jest nam on w ogóle nie potrzebny a spinamy kable tak żeby mieć z wtyczki w kierunku mat brązowy , brązowo-żółty ma być połączony z 4 pinem wtyczki - na jednej z mat u mnie był tam kabelek czerwonożółty, który połączyłem dalej z kablem brązowo-żółtym oraz kabel czarno-biały - na jednej z wtyczek był czarno-niebieski który szedł do przekaźnika a z przekaźnika wychodził czarno-biały - należy je połączyć - uzyskamy coś takiego
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_5e4f630a6c4af4ec980f25b408fa.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_9061d982d2307b577330ee76591.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_2231055eff9c7dffc964588cd2429d1.jpg)
- teraz z wiązki z 1 włącznika do brązowego podpinamy brązowy (na chwilę) do brązowo-żółtego podpinamy żółto-zielona, do czarno-białego podpinamy czarny. Z wiązki głównej włączników - czerwony i czarny z niebieskim termo kurczem podpinamy do +akumulatora a brązowy do -. Pozostaje nam jeszcze niebieski który możemy na chwilę przyłączyć do plusa akumulatora - zapali się czerwone podświetlenie włącznika. Teraz jak już podpięliśmy pod akumulator i pod maty możemy włączyć łączniki - po chwili zaczną być ciepłe maty. Jeśli jest tak - to wszystko w porządku i wiązkę możemy zacząć izolacja robić na kształt wiązki do auta - ja to zrobiłem tak że
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_5e4f630a6c4af4ec980f25b408fa.jpg)
Tak rozdzielone przewody poizolowałem w 3 wiązki z tym że jedna z wiązek idących do mat dostała na końcu termo kurcz celem zaznaczenia - co by w aucie po włączeniu włącznika kierowcy nie grzała czasem mata pasażera i odwrotnie..
tak mniej więcej wygląda schematycznie kolorami wiązka
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_9b73735eacfadcab2ca27657c7eed.jpg)
Jeśli maty grzeją odpinamy od akumulatora i izolujemy - wiązki tak żeby otrzymać osobno koniec z 4 kablami do skrzynki przekaźników - bezpieczników, osobno dla maty kierowcy i osobno dla pasażera - ja wiązkę dla pasażera na końcu oznaczyłem grubym termo kurczem w innym kolorze, żeby nie pomylić wiązek i nie było tak że włączam dla kierowcy a grzeje u pasażera. Teraz uwaga - nie zapinamy na końcach żadnych wtyczek i żadnych łączek - będzie nam łatwiej przeciągnąć kable.
Teraz idziemy do samochodu - odłączamy akumulator - przesuwamy siedzenie kierowcy i pasażera do przodu - bierzemy cienki śrubokręcik i podważamy zaślepki w maskownicach szyn prowadnic siedzeń
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_23aa85e76bf6c11715dde6426a6c.jpg)
jak podważyliśmy - w sumie 4 zaślepki mamy dostęp do wkrętów - na śrubokręt krzyżowy
![Obrazek](http://img334.imageshack.us/img334/2603/osonaprowadnicymd0.th.jpg)
po wykręceniu - wysuwamy osłony - trzeba lekko unieść i przesunąć. Zdjęliśmy osłony - teraz przesuwamy fotele do tyłu - bierzemy klucz torx 45 i wykręcamy po 2 śruby z przodu fotela, przy podłodze, w połowie szerokości siedziska
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_7a218b16325ca9b648e4d40c551b.jpg)
Jak wykręciliśmy po 2 dla każdego fotela - podnosimy dźwignię przesuwania fotela i z fotelem wyjeżdżamy do tyłu, tak ze przód wyskoczy z mocowania- teraz podnosimy przód i jeżeli macie poduszkę w fotelu to odpinamy wtyczkę poduszki
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_950dc9ae4c2317f1d643464c69002f.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_7a38b0e2bbfbb50610ea5fd575cfd.jpg)
i możemy z fotelem iść do domu - nie robimy nic na ziemi - bo trzeba fotel kłaść i na plecach i w innych możliwych pozycjach. Dobra - mamy już fotele w domu. Bierzemy jeden i odchylamy oparcie - tak jakbyśmy złożyli przy wysiadaniu pasażerów z tyłu - ci co mają fotele z 5-drzwiówki - należy przy nogach fotela znaleźć półksiężyce i je lekko do siebie pociągnąć - wtedy oparcie się położy. Jak już odchyliliśmy oparcie to mamy dostęp do dolnej partii tapicerki siedziska.
![Obrazek](http://img130.imageshack.us/img130/5435/miejscegdzietrzebarozdztc3.th.jpg)
Teraz na końcach oddzielamy jedna część materiału od drugiej - polega to na wywinięciu plastiku zakańczającego materiał
![Obrazek](http://img117.imageshack.us/img117/1293/rozdzielamyoparcievh6.th.jpg)
Odchylamy materiał i widzimy w rurce wzmocnienia 2 otwory z wpiętym drutem - kombinerkami wypinamy te druty
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_796c9a681f960e0d88b2017cb22.jpg)
Dzięki temu materiał przedni tapicerki odsunie nam się od gąbki - możemy teraz wziąć matę grzewczą - tą do której dochodzą 2 kabelki i ładnie ją wsuwamy pod materiał tapicerki, układamy, tak żeby nie było żadnych zagięć- ja wsunąłem go dość wysoko, tak że koniec maty był minimalnie wyżej nad otworem w środku gąbki obok rurki - przez ten otwór przesuwamy kabel i układamy go do nogi fotela - tam gdzie jest zapięcie pasa, odpinamy zaślepkę - osłonę tą pod zapinką pasa i ładnie układamy kabel tak żeby wszedł w dół pod siedzisko
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_b5affd074ec0d49c885fb8098c806.jpg)
opieramy oparcie żeby sprawdzić czy dobrze się układa i nie jest przytrzaskiwany, jeśli jest ok, odchylamy oparcie ponownie i zapinamy najpierw oba druty, a potem zapinamy plastikowe zakończenia tapicerki oraz zakładamy tą zaślepkę przy zapince pasa. Jeśli to zrobiliśmy to oparcie fotela mamy z głowy. Teraz kładziemy na plecach tj na oparciu zgięty jak do wysiadania w 3-drzwiówce fotel - dzięki temu widzimy spód siedziska - odchylamy łądnie z jednej strony plastik zakańczający tapicerkę który jest wciśnięty pomiędzy blachę
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_6c82e7c487e2c3af7702ec38012.jpg)
i tak oddzielamy cały tył - możemy sobie nawet podwinąć tapicerkę - fotel obróciłem tylko dla lepszego wykonania zdjęcia - wy go nie obracajcie
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_8680a2ff5061e8ae1de031a3c42.jpg)
teraz trzeba podłubać przy przodzie fotela - spotkałem się już fotelem który nie miał dolnego plastiku ale zakładamy ze macie fotele w pełni wyposażone czyli z plastikami. Na przodzie fotela tj. tam gdzie jak siedzicie to macie zawiasy swoich kolan jest 1 wkręt na śrubokręt krzyżowy. Wykręcamy wkręt, następnie z boku w plastiku macie następny wkręt który trzeba wykręcić, następnie trzeba oddzielić tą węższą krótszą osłonę - trzeba odpiąć ząbek
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_bb5d5f080a2bcfc4f127eb16475a.jpg)
poprzez naciśnięcie np śrubokrętem płaski - zdejmujecie osłonę - pod nią jest następny wkręt który trzyma tą większą osłonę - wykręcamy, przy nodze fotela w osłonie jest zatyczka którą musicie wysunąć
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_7faae7ccff17ee55cb52d917e48fa3f.jpg)
a następnie delikatnie wypiąć siedzący plastik w oczku metalowym w którym to plastiku był ten trzpień
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_c8953a641fc5b0778f31a8fb65da30a.jpg)
następnie odpinamy 2 ząbki - jeden na fotce powyżej drugi tu
![Obrazek](http://img264.imageshack.us/img264/2064/z261bekos322ony2nn8.th.jpg)
mamy odpięte więc obie osłony. Teraz podważamy plastik zakańczający tapicerkę i wyciągamy dookoła
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_ab01e18d763e48c20ea6478d434fe1f.jpg)
teraz jak już mamy odpięte to możemy wywinąć tapicerkę siedziska dookoła i zdjąć ja ze stelaża fotela co też czynimy
![Obrazek](http://img264.imageshack.us/img264/7840/siedziskoodpitevh4.th.jpg)
![Obrazek](http://img280.imageshack.us/img280/2889/wywijamytapicerkgk4.th.jpg)
Teraz musimy najpierw odpiąć tapicerkę od gąbki - 2 rzepy - trzymacie za rzepy żeby ich nie oderwać od gąbki i odpinacie tapicerkę.
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_cbd47594ab8def43cc7e9a5b323.jpg)
Następnie trzeba odpiąć z jednej strony druty
![Obrazek](http://img264.imageshack.us/img264/1417/zapinamydrutyio4.th.jpg)
aby móc wsunąć i ułożyć matę siedziska.
Następnie układamy matę
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_378ad75247f0d3345ec6971e1caa.jpg)
i zapinamy s powrotem druty - część z was uzna że to jest a wykonalne - ja to Robię tak - naciskam z jednej strony na gąbkę, w tym czasie łapiąc śrubokrętem za oczko drutu i odpinam z drutu stelaża w gąbce, przy zakładaniu robię tak samo. Dobra - mata ułożona, druty zapięte, więc zapinamy tapicerkę tj plastik dookoła, a potem te osłony.
Mamy fotel zrobiony. Na razie niech one sobie stoją a my idziemy z wiązką do samochodu. Akumulator mamy odpięty więc musimy najpierw odpiąć plastiki osłaniające bezpieczniki i przekaźniki. Potrzeby kluczyk-śrubokręt torx. Odkręcamy śrubki które są w osłonie poniżej kierownicy - poziomy koniec osłony deski - od strony kierowcy - jak odkręcicie - można wtedy wypiąć dolna osłonę tą co jest nad pedałami gazu hamulca i sprzęgła, potem odpinacie lewą część osłony nad nią i ten plastik co zakrywa bezpieczniki - uwaga plastik zakrywający bezpieczniki ma 3 poprzecznie do deski zapinki + jeden ząb-uchwyt spinający z ta osłoną więc jak wyciągniecie w kierunku drzwi plastik osłony bezpieczników to potem ciągniecie razem z ta lewą osłoną w kierunku siedzenia które wyjęliście. Głupia sprawa - trzeba odpinać prawą osłonę a ja nie wiem jak - nie miałem potrzeby bo wzmocnienie pod nią było pęknięte tak ze odkręciłem wzmocnienie tj ten lewy kawałek i miałem podejście do przekaźników ale wy musicie odpiąć z zatrzasków tą prawą osłonę a dopiero odkręcić tą osłonę.
Skrzynka bezpieczników jest przykręcona na 2 śruby torx
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_5f713ba0fff9477cb09c70e309cec5.jpg)
![Obrazek](http://img264.imageshack.us/img264/2663/widokprzeka378nikwko3.th.jpg)
![Obrazek](http://fotem.pl/data/mini/min_2be11684c901f6572b889df3546ee50.jpg)
Teraz musimy otworzyć skrzynkę przekaźników którą odkręciliśmy (2 śrubki). Skrzynka przekaźników ma na bokach 2 zapinki, rozchylamy je i otwieramy skrzynkę. Zobaczymy piękna plątaninę kabli. Odwracamy skrzynkę, znajdujemy miejsce gdzie jest bezpiecznik 44 i tam musimy wpiąć czerwony kabel puszczony ze skrzynki przekaźników z punktu 30 - czerwony kabelek zakończony oczkiem przykręcamy nakrętką - tam gdzie jest zaznaczone 30 i wpinamy w jedno z pustych miejsc w skrzynce bezpieczników gdzie bezpiecznik 44 a w drugie wpinamy jeden z kabli z wiązki co idzie do przełączników - kolor czerwony. Następnie bierzemy kabelek - kolor niebiesko/czarny i wpinamy tj podpinamy do kabla idącego z bezpiecznika nr 5